søndag 20. november 2011

Snøball effekten! Virker den? (Andre steg!)

Hvis du ikke har hørt om snøballeffekten, skal jeg forklare litt hvordan jeg har gjort det for min del. Jeg har startet fra Dave Ramseys grunnlag men fornorsket og forenklet det noe. Hvis du lurer på noe eller er uenig med meg, kanskje tilogmed enig med meg! legg ved en kommentar eller en melding privat så skal jeg svare så fort jeg kan.

Før jeg starter er det viktig å nevne at steg1, Bufferkonto er alfa omega for at du skal få en god start på dette. Hvis du ikke har gjort steg1, gjor det først og du kan lese litt om mitt syn på det her !
Vel da setter jeg i gang!

Jeg satt opp et excell skjema hvor jeg listet opp all kreditt fra minste til største gjeldspost.
(Det er også et alternativ med rentebasert, men hvis man er som meg og sliter litt med motivasjon, så syntes jeg at det beste er at man begynner med minste gjeldspost.)
Dette er hvordan det hele virker:
Betal minstesum på alle kort/gjeld uten det du har minst på. (tallene under er tatt fra intet og vil være forskjellig fra alle.)
Si du har disse kortene.
3.Mastercard: 20.000.-   (minste sum å betale: 700.-)
1.Ge-kapital: 10.000.-    (minste sum å betale: 350.-)
4.Coop: 50.000.-            (minste sum å betale: 1500.-)
2.Remeber: 15.000       (minste sum å betale: 500.-)
Da begynner du med ge-kapital og det er kortet som skal få svi! :)
Alt av ekstra midler går direkte til det kortet, panter du flasker så sett det inn på den kontoen, får du 200.- for din gamle playstation som bare står og støver ned, så sett de inn der.. Og da vil du merke fort at kortet, er tom for kreditt!
Så tar du minstesummen på ge-kapital kortet(350.-), og legger dette til neste på listen, som er remember i dette tilfelle, med 500.-. Det vil da si at du nå har 850.- du betaler inn der hver gang.
Dette vil få denne snøballeffekten som det snakkes om, og når du kommer til Coop kortet, betaler du 3050 hver mnd!
Det vil ta tid, så enkelt er det. Det går mye kjappere å skaffe seg gjeld, enn det er å bli kvitt den. Men dette har fungert godt (meget godt faktisk) for meg, og jeg har nå gått fra 5 kort (kona og meg selv) til 2 og de to raser nedover i stormfart i dag! :)
Det jeg også har gjort ved dette steget er å legge til startsum, hvor jeg er i dag og hva totalene er.
Da jeg er ganske hektet på dette, finner jeg at filen blir åpnet ofte for å følge med, noe som også øker min mltivasjon til å finne mer jeg kan sette på det minste kortet.
Hvis du ikke er kjent med excell eller syntes det er vanskelig å komme igang, kan du sende meg en melding eller kommentere under så skal jeg hjelpe deg det jeg kan!
Etter dette, snakker Dave Ramsey om flere steg (totalt 7 hvis jeg ikke husker feil) men disse er jeg ikke kommet til enda og velger derfor å vente med disse.

3 kommentarer:

  1. Jeg kom over et excelark som regner ut den mest idelle nedbetalingsplanen med snøballeffekten (Kan også bruke andre metoder her). Det ser ganske nyttig ut:

    http://www.getrichslowly.org/blog/2008/08/26/free-debt-snowball-spreadsheet/

    Ellers har også appen "Dept payoff" snøballeffekten innebygget. En ganske grei app for å få oversikt over gjeld og nedbetaling av den.

    PS: Nå fungerer kommentarfeltet helt utmerket ;)

    SvarSlett
  2. Takk for tipset! excelarket jeg har laget er en ganske lik variant, bare uten renter. Forskjellen er at mitt ikke har så pent oppsett og den tabellen i bunn. Virker veldig bra!

    Angående apps, så er jeg ikke helt tilhenger av det, ikke av annen grunn enn at jeg bare ikke er vant til det sansynligvis.

    Likte veldig godt linken og tipsene, og takk for test av kommentar feltet.

    Jeg forsøker som så mange andre å bli mer økonomisk bevisst og tenker som sånn at, hvis jeg kan ta med meg bare EN som velger å gjøre det samme forde de leste noe her, så er det vinn! :)

    SvarSlett
  3. God innstilling ;) Tenker noe av det samme med Aksjebloggen. Ved å være åpen om utfordringene ved å være nybegynner i aksjemarkedet så kanskje jeg kan forhindre at noen går i en av de mange fellene som gjør at mange (inkludert meg) taper penger i begynnelsen.

    Ser frem til nye innlegg :)

    SvarSlett