tirsdag 15. november 2011

Merkelige tanker om min egen økonomi!

Min første “skrudde” tanke om økonomi.

I min lommebok hadde jeg 1stk visa, 1stk mastercard og 1stk “hva om” kredittkort.
Jeg har alltid vært i “normalen” når det kommer til gjeld osv, følt at det flyter greit.
Allikevel ønsket jeg mer stabilitet, med buffer og mulighet til å kunne ha litt ekstra.

Mitt første steg var “jeg må stoppe MER gjeld” og derfor lot jeg mitt mastercard og det andre kredittkortet ligge i safen for å ikke bruke de noe mer.

Når jeg var i butikken nå for litt siden, skulle jeg betale med visakortet.
Jeg kjente jeg ble brydd over at det ikke lå noe mastercard eller andre kredittkort der. Jeg følte meg fattig..
Fattig, forde jeg ikke hadde kredittkort i lommeboken... To tomme lommer lyste opp,
“poor man walking”.

Så når jeg kom hjem etter handleturen, satt jeg meg ned og tenkte på dette.
Så utrolig teit følelse å ha. Fattig på grunn av mangel på kredittkort...

Det tyder på at min mentalitet i personlig økonomi trenger litt tweaking, og det ønsker jeg skrive ned for meg og eventuelt andre som ønsker det samme som meg.
Det at man ikke har kredittkort i lommeboken skal føles befriende, men for meg føltes det tyngende. Hvorfor?
Diskuter gjerne i kommentar feltet, har du hatt noen egne “feiltanker”?

2 kommentarer:

  1. Absolutt, har stadig vekk feiltanker. Er ubehagelig å leve på mitt eget oppsatte stramme budsjett som sørger for at alt går rundt, alt blir betalt og penger faktisk blir spart! Det er jo en god ting, men føles ikke alltid like behagelig...

    SvarSlett
  2. Ja vi er nok vanedyr hehe.
    Det fine nå er at i dag derimot, er det bare behagelig at jeg kun har det ene kortet OG samtidig er jeg den første til å si "nei, vet du det har jeg ikke råd til".. noe jeg hadde problemer med før. Nå er jeg ærlig nok. Før så prøvde jeg heller å "finne" pengene til tingen/aktiviteten/etc. Men nå sier jeg heller "har ikke råd akkurat nå.." uten ubehag i det hele tatt.

    SvarSlett