torsdag 8. desember 2011

God Kredittjul!

Det er nok en kjennsgjerning at jeg bruker noe av min tid på E24.
I dag kan du lese litt om kreditt julen og hva julen koster på krita.

Jeg forsto tidlig men ikke tidlig nok at kredittkort ikke er for meg. Jeg må heller spare. NOEN kan bruke kredittkort og betale unna uten en eneste rente er gått og for dem så mener jeg bestemt at et kredittkort kan være en god ting å ha. (for å kunne dele en sum opp i to tre mnd'r eller lignende)

Men vær for all del smart med kredittkort!.. Det skal ikke mye til, før det er smartere enn deg!

"Jeg har jo 9 mnd'r på meg!!!" holdning fungerer sjeldent. De ni månedene flyr unna og når du ser på summen du skulle være så flink å spare på de ni. Har den gått til den delen som gikk på bilen, ekstra stor strøm regning, den tingen du heeelt hadde glemt osv osv osv.

I gjennomsnitt så tror jeg faktisk du kan dele det opp slik:

Hvis din tanke er, at det er fint å kunne kjøpe nå, men har lyst til å dele summen opp i (eksempel) 3 måneder. Ja, da kan du vurdere kreditt.
Hvis din tanke er, "herreminhatt, jeg har 9 mnd'r å spare på! det klarer jeg hvertfall!" så er kreditt ikke for deg.

Noen variabler er det, men i hovedtrekk mener jeg ganske sikkert at dette er regelen man burde starte med, hvis man vurderer kredittkort.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar