tirsdag 17. januar 2012

Forandring fryder sies det.... men vi begynner på nytt!

Det "dukket opp" et lån på nesten 60.000.- og siden mitt 2013 mål var å spare 80.000.- virker det greit å bytte litt på listen. Det er litt trist men samtidig så tar vi det med knusende ro.

Det som er tilfelle nå da, er at med en slik ekstra utgift, gikk også de 10.000.- som var på bufferkonto (Som er.. ja eller var, et krisebeløp og gjorde nytten sin som den skulle!! Det alene er jo supert!).

Vi må altså starte på steg1 igjen..
Det morsomme er at jeg gleder meg til å se om jeg klarer 10.000.- kontant fortere enn sist gang, om jeg klarer steg2 uten fallgropene som var sist gang og at denne gangen er det faktisk mye lavere tall enn sist.

Første gang vi startet med Dave Ramseys hadde vi 100.000 som var forbruksgjeld. Denne gangen starter vi med 60.000.-
Kanskje det blir den nye sporten. Ta opp lån for å se hvor fort jeg klarer å nedbetale den.. ;)

Skal forsøke ta litt bilder av regnearkene og skrive litt mer utdypende om hvordan jeg gjør dette denne gangen slik at nestemann som leser her får et enda bedre forsprang ut i det store eventyret "Gjeldsfri".

Livet skjer som det så fint heter og denne gangen er det ikke så skummelt!

Jeg holder twitter oppdateringer på hvor langt vi er kommet. Først 10.000.- buffer!

Så bli med eller bare ønsk oss lykke til på ferden! :)

2 kommentarer:

  1. Et lån på 60 000 kr dukker ikke bare opp av seg selv. Hva skjedde egentlig? Jeg greier liksom ikke helt å forestille meg hvilken "krise" som krevde hele bufferen + 60 000 kr i lån. Det må virkelig ha vært noe alvorlig.

    SvarSlett
  2. Jeg ventet meg at et slikt spørsmål dukket opp, hehe. "dukket opp" men en kort historie enda kortere, det ble totalhavari på bilen. 100.000.- igjen på lånet og ikke dekket av forsikring osv osv. Jeg har leaset bil nå og storfornøyd. Men resultatet ble dette etter at forbruks og bil lån ble slått sammen.
    Mange vil nok kanskje si at bil ikke er en krise men for oss å klare oss uten bil ville vært tilnærmet umulig. Jeg legger ikke alle faktorene som er av for meg mer personlig. Ikke noe skummelt bare greit og holde det på "overflaten". Samtidig var det i dag ganske umulig å få til et nytt billån da jeg skal ut i nytt jobbfelt og usikker på hvordan det blir fremover i dag. kanskje en "quickfix" men det fikk jobben gjort.
    Men som jeg også nevner, så er dette totalt. Hadde noe forbrukslån igjen også som ikke var nedbetalt. Syntes allikevel enderesultatet ikke ble så galt når vi totalt sitter med 60.000.- Det forsvinner i løpet av året og da har vi null billån, null forbruk og på 75% på huslån. Så da virker det mest riktige for meg å starte fra scratch.
    Fint med innspill! Jeg kan nok se meg blind på mine egne løsninger noen ganger.

    SvarSlett